Kikärter

kikärter

Kikärter förekommer främst i tre varianter; den vanliga vit-gula man köper i affären, svart och grön. Det är sällan man stöter på svarta eller gröna kikärter i dagligvarubutiker. Jag har bara sett dem i specialbutiker på nätet. Det är inga stora smakskillnader mellan de olika sorterna så om man inte är ute efter kuriosan i att använda olika färger så finns den vanliga i stort sett överallt. Kikärter är en mycket användbar baljväxt, om inte en av de mest frekvent använda. Kikärter behöver blötläggas ganska länge, minst över natten, innan de kokas och har längre koktid än de flesta andra baljväxter. Är man inte utrustad med tryckkokare kan man tålmodigt få vänta upp till två timmar. Väntetiden är dock värd besväret. Kikärter är milda och lite nötiga i smaken och passar bra till allt möjligt.

Kikärter

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1347 kJ/ 322 kcal
Protein: 22 g
Kolhydrater: 45 g
Fett: 6 g

KikärterKikärter kan mosas till biffar, eller marineras och ha i sallader. Stekta med lök och lite kryddor passar de bra som tillbehör till exempelvis potatisrätter. Kikärter kan rostas i ugn eller stekpanna med kryddor och olja och ätas som snacks. Kikärtsgryta är en populär rätt här hemma. Kikärter är huvudingrediens i falafel och hummus.

Gröna kikärter

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1322 kJ/ 316 kcal
Protein: 17 g
Kolhydrater: g
Fett: 5 g

Gröna kikärterGröna kikärter är ovanliga och svåra att hitta på den svenska marknaden. Indiska kryddor är den enda försäljare online jag hittat. Lika svåra som de är att hitta till försäljning är de svåra att hitta näringsinformation om, men man kan ju utgå ifrån att de är likvärdiga svarta och vanliga kikärter vad gäller protein, fett och kolhydrater. Siffrorna vid sidan är omräknade från det empiriska systemet som användes i den enda källa jag hittat. Gröna kikärter är rika på vitamin B6 och en dryg deciliter täcker dagsbehovet av folsyra.

1 dl gröna kikärter väger ca 80 g. Efter ett dygns blötläggning sväller de till ca 2,5 dl och väger då ca 170 g. Gröna kikärter har en koktid på ungefär en timma och blir mörkt khakigröna. De mosar sig inte och passar bra till exempelvis sallad.

Svarta kikärter

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1486 kJ/ 355kcal
Protein: 21 g
Kolhydrater: 47 g
Fett: 6 g

Svarta kikärterSvarta kikärter är inte lika vanliga som gula och de kan vara svåra att få tag på. Ofta får man söka i specialbutiker eller på nätet. Bland annat Med24 och Hedenborgs säljer ekologiska. Svarta kikärter är mindre än de vanliga men har ett mycket tjockare skal varför de är svåra att få genomkokta. De behöver kokas länge men har ett litet tuggmotstånd även när de är klara. Egenskapen gör dock att de håller formen bra och passar utmärkt i sallader. Jag har provat att göra hummus på svarta kikärter och det går lika bra som med den vanliga varianten, dock blir det lite prickigt. Jag har också gjort hummus med svarta kikärter och svart tahina vilket resulterade i mörkgrå hummus… smakade som vanligt, men man äter ju med ögonen och det såg inte aptitligt ut.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *