Linser

Rad 1, från vänster: Belugalinser, bruna linser, Gotlandslinser, gröna linser.
Rad 2, från vänster: gula splitlinser, puylinser (melerade), röda splitlinser och Urid dal (skalade svarta linser)

Linser är stapelmat inte bara hos oss utan i stora delar av världen, framför allt i Asien. Linser är proteinrika och lätta att använda i maten. De behöver inte blötläggas och blir fort mjuka vid kokning. Hur mjuka man vill ha dem är en smaksak. En del vill ha lite tuggmotstånd, andra vill ha dem genommjuka. De olika linserna passar bra till olika rätter eftersom vissa kokar sönder och andra behåller formen. Linser går också att mala ner till ett mjöl och använda i pannkakssmet för att exempelvis öka proteinhalten. Att säga exakt näringsvärde i linser är inte lätt eftersom alla leverantörer uppger olika information på förpackningarna. Det är förvisso inga stora skillnader men uppgifterna nedan får ändå betraktas som ungefärliga.

Belugalinser:

Belugalinser

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1426 kJ/ 341 kcal
Protein: 25 g
Kolhydrater: 59 g
Fett: 1,6g

Belugalinser har fått sitt namn efter Belugakaviar då de till utseendet liknar svart rom. Belugalinser är små, ca 3mm i diameter, och helt svarta. De kokar inte sönder utan håller formen väldigt bra och passar bra i rätter där man vill ha kontraster. Personligen tycker jag inte att de passar bra i grytor, även om jag ibland använder dem så, eftersom den läckra färgen inte kommer till sin rätt då. Helst använder jag dem i matigare sallader eller blandat i stekt ris där både färg och form framträder ordentligt… men det är ju en smaksak. Belugalinser är rika på magnesium, järn, kalcium och vitamin B6. 1 dl väger ca 80 g

Bruna linser:

Bruna linser

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1545 kJ/ 366 kcal
Protein: 25 g
Kolhydrater: 54 g
Fett: 3 g

Bruna linser är små, ca 3 mm i diameter, och väger ca 70 g per deciliter. Jag använder bruna linser som Gotlandslinser, mestadels i bön- & linsröra eller lasagne. Ibland dimper de ner i linsfärssåsen också… precis som Gotlandslinserna.

Gotlandslinser:

GotlandslinserGotlandslinser hittar man inte i vanliga handeln. Jag har köpt mina direkt från odlaren, Fagraslätt i Blekinge. Gotlandslinser är en kulturarvssort som tidigare odlades just på Gotland. De påminner om bruna linser men är (kanske) aningen större och varierar mer i färg och är ofta lite melerade. Gotlandslinser kokar inte sönder och passar därför bra i rätter där man inte villa att de ska mosa sig, som exempelvis i en sallad. Jag använder ofta Gotlandslinser i bön- & linsröra, lasagne och linsfärssås. Jag har inte hittat några uppgifter om näringsinnehållet i Gotlandslinser men då de är väldigt snarlika bruna linser så skulle jag gissa på att de även där är likvärdiga. 1 dl Gotlandslinser väger 80 g. Koktiden är ca 30 minuter, i tryckokare ca 5, och de ökar ca 3 gånger i volym.

Gröna linser:

Gröna linser

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1477 kJ/ 353 kcal
Protein: 25,8 g
Kolhydrater: 29,6 g
Fett: 1 g

Gröna linser är de största linserna, ca 5-7 mm i diameter, och behöver också längst koktid. Närmare en timma tar det att koka dem. Passar bra till både biffar och soppor. 1 dl väger ca 80 g

Gula splitlinser:

Gula splitlinser

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1267 kJ/ 303 kcal
Protein: 24 g
Kolhydrater: 48 g
Fett: 1 g

Gula linser säljs mig veterligen bara splittade, dvs delade. Jag har provat olika leverantörer men aldrig kommit över hela gula linser. Gula linser kokar alltid sönder och passar därför bra i dal eller soppa.

Gula linser är större än de flesta andra linssorter, ca 5 mm i diameter. Jag har grunnat på om gula linser egentligen är skalade gröna eftersom de är ungefär lika stora och de gröna linserna är gula på insidan. Jag har dock inte hittat någon information som stöder min teori… ännu. 1 dl väger ca 75 g

Puylinser:

Puylinser

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1443 kJ/ 345 kcal
Protein: 26,5 g
Kolhydrater: 60 g
Fett: 1 g

Har fått sitt namn efter regionen le Puy och endast sorten som odlas här får kallas Puylinser då namnet är skyddat enligt EU-lag. Puylinser från andra odlingsområden kallas därför ofta gröna eller melerade linser av puytyp eller bara melerade linser. Jag har även sett Puylinser saluföras som svarta linser. Är det just svarta linser man vill ha så får man vara uppmärksam eftersom det enbart är Belugalinser som är helt svarta. Puylinser är små, ca 3-4mm i diameter, men naggande goda. Enligt mig är Puylinser de mest smakrika linserna och är goda att äta lättsaltade som de är. De kokar inte sönder och passar bra i exempelvis linsfärssås.

Puylinser är rika på magnesium, folsyra, kalcium, järn, kalium och zink. 1 dl väger ca 80 g

Röda splitlinser:

Röda splitlinser

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1443 kJ/ 345 kcal
Protein: 26 g
Kolhydrater: 59 g
Fett: 2,2 g fett

Röda linser är egentligen bruna som skalats och säljs ofta splittade. De är små, 3-4 mm i diameter, och kokar alltid sönder varför de passar bra i soppa eller i dal.

Röda linser är rika på järn, vitamin B-6 och magnesium. De innehåller också en del av vitamin A och C.
1 dl väger ca 75g

Urid dal:

Urid dal

Näringsvärde per 100 g
Energi: 1464 kJ/ 350 kcal
Protein: 24 g
Kolhydrater: 60 g
Fett: 1,5 g

Urid dal, eller Urad dal, är skalade Belugalinser och är till skillnad från de oskalade linserna inte lätta att hitta i handeln. Jag har köpt från Indiska kryddor. Urid Dal är vita till färgen och kan exempelvis malas till mjöl och användas i brödkakor eller linsplättar. Kokta har de en smak som är väldigt lik potatis och kan ersätta ris som tillbehör till exempelvis grytor. 1 dl torra linser väger ca 80 g och sväller till 3 dl efter kokning och väger då ca 200 g. De kokar på 15-20 minuter, beroende på hur mjuka man vill ha dem. Jag gillar dem mjuka men inte sönderkokta så 20 minuter funkar bra för mig. Kortare koktid ger naturligtvis mer tuggmotstånd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *