Nötter

I läsriktning: cashewnötter, hasselnötter, jordnötter (skalade), mandel, paranötter och valnötter

Cashewnötter

Cashewnötter

Näringsvärde per 100 g
Energi: 2469 kJ/ 590 kcal
Protein: 15,3 g
Kolhydrater: 25,9 g
Fett: 46,5 g

Cashewnötter är egentligen inga äkta nötter utan fröet till en äppelliknande frukt som växer på höga träd i tropiska länder. Även frukten kan användas. Cashewnötter är milda i smak och lätta att mixa riktigt slätt efter blötläggning och passar därför bra att göra växtgrädde och växtmjölk på. Eftersom cashewnötter också lätt tar smak av kryddor och oljor används de ofta som bas till olika ostar. Cashewnötter kan också användas istället för grädde i grytor för att skapa en mustigare sås, exempelvis tofu- & svampstroganoff.

Hasselnötter

Hasselnötter

Näringsvärde per 100 g
Energi: 2745 kJ/ 656 kcal
Protein: 13 g
Kolhydrater: 9,4 g
Fett: 62,6 g

Hasselnöten är den enda äkta nöten i samlingen. Hasselnötter har en ganska kraftig smak och blir i nötblandningar den mest framträdande. Jag använder dem i stort sett bara till granola, eller som snack.

Jordnötter

Jordnötter

Näringsvärde per 100 g
Energi: 2456 kJ/ 587 kcal
Protein: 25,7 g
Kolhydrater: 8,2 g
Fett: 49 g

Jordnöten är som bekant egentligen inte en nöt utan en ärtväxt som utvecklar sina fröskidor under jord. Jordnöten har högst proteininnehåll av alla nötter. Jordnötter är inte något vi egentligen använder till vardags, mer än jordnötssmör som vi dock inte tillverkar själva utan köper på burk. Torkade, osaltade, jordnötter har en ganska mild och neutral smak och passar bra i nötterstek. Det går utmärkt att göra växtmjölk på jordnötter.

Mandel

Mandel

Näringsvärde per 100 g
Energi: 2548 kJ/ 609 kcal
Protein: 20 g
Kolhydrater: 13,4 g
Fett: 52 g

Mandel är egentligen ingen nöt utan en fruktkärna och nära släkt med persika och aprikos. Mandeln är naturligt söt och gör en god växtmjölk och växtgrädde som passar bra till frukostflingorna eller till söta efterrätter. Vill man inte att det man tillagar ska ha mandelsmak så bör man använda cashewnötter istället eftersom smaken av mandel gärna slår igenom.

Paranötter

Paranötter

Näringsvärde per 100 g
Energi: 2841 kJ/ 679 kcal
Protein: 14,3 g
Kolhydrater: 4,8 g
Fett: 66,4 g

Paranöten är inte heller en äkta nöt utan även den en fruktkärna. Paranötter det livsmedel som har högst halt av selen med nära 2000% av RDI per 100g vilket är ungefär sex gånger mer än grisnjure som enligt Livsmedelsverket är det mest selenrika animaliska alternativet. Två paranötter täcker det rekommenderade dagsbehovet av selen. Paranötter innehåller 14,3g protein och är också mycket rikt på vitamin B1 och E samt flera mineralämnen som exempelvis magnesium. Som de flesta andra nötter innehåller paranötter mycket fett, hela 67g, och lite kolhydrater, 4,8g. Fett från nötter är till skillnad från animaliskt fett dock väldigt nyttigt med låga halter mättat fett till fördel för enkelomättade och fleromättade fetter. Jag använder gärna paranötter till granola eller blandar med andra nötter i nötterstek.

Valnötter

Valnötter

Näringsvärde per 100 g
Energi: 2799 kJ/ 669 kcal
Protein: 14,3 g
Kolhydrater: 13 g
Fett: 62 g

Valnötter har en säregen men inte överväldigande smak och passar exempelvis i nötterstek. Jag använder den också i varm grönkålssallad till jul. Inte heller valnötter är äkta nötter utan fruktkärnor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *